OsteopatenpraktijkHZ hecht grote waarde aan het juist beschermen van de gegevens die zij verwerkt, in het bijzonder persoonsgegevens. Aan de hand van ons gegevensbeschermingsbeleid wil OsteopatenpraktijkHZ vastleggen op welke wijze gegevens beschermd worden, welke verantwoordelijkheden hierrond zijn toegewezen en welke de prioriteiten hieromtrent zijn.
In het bijzonder wil OsteopatenpraktijkHZ de gegevens van haar cliënten en de persoonsgegevens die zij ter beschikking stellen, beschermen tegen:
OsteopatenpraktijkHZ wil in haar gegevensbeschermingsbeleid een beroep doen op iedereen die betrokken is bij de elektronische en papieren verwerking om samen, vanuit een gemeenschappelijke visie én vanuit onze gezamenlijke wil om kwaliteitsvolle dienstverlening aan te bieden, de verwerking van persoonsgegevens correct te laten verlopen.
Het gegevensbeschermingsbeleid gaat dieper in op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van en meer in het bijzonder, de informationele privacy. Het gegevensbeschermingsbeleid dient als norm voor het verwerken van alle persoonsgegevens door onze praktijk. Het is een leidraad voor het verwerkingsproces van uw gegevens en biedt een referentienorm voor audit en controle. Het gegevensbeschermingsbeleid biedt elke belanghebbende, medewerker of betrokken externe een inzage in de manier waarop we omgaan met gevoelige persoonsgegevens.
Het gegevensbeschermingsbeleid is tevens geschreven voor iedereen die een functie uitoefent binnen de praktijk, waarbij persoonsgegevens verwerkt worden. Het gegevensbeschermingsbeleid wordt gebruikt voor het ontwerpen van procedures en richtlijnen voor medewerkers en externen, zoals ICT-leveranciers. De relevante onderdelen van deze privacy policy worden verwerkt in overeenkomsten met cliënten, personeel en leveranciers.
OsteopatenpraktijkHZ in zijn rol als verwerker van persoonsgegevens:
Kan aantonen dat het alle beleidsdoelstellingen naleeft, conform de wettelijke bepalingen. Deze verantwoordingsplicht wordt bewaakt door intern toezicht en controle en is uitvoerbaar volgens de wettelijk geldende principes.
1 Het belang van gegevensbescherming
OsteopatenpraktijkHZ hecht grote waarde aan het juist beschermen van de gegevens die zij verwerkt, in het bijzonder persoonsgegevens. Gebasseerd op dit beleid willen we vastleggen op welke wijze gegevens beschermd worden, welke verantwoordelijkheden hierrond zijn toegewezen en welke prioriteiten OsteopatenpraktijkHZ heeft bepaald rond de bescherming van gegevens.
In het bijzonder willen we de persoonsgegevens die onze cliënten ter beschikking stellen, beschermen tegen:
OsteopatenpraktijkHZ wil in dit beleid een beroep doen op iedereen die betrokken is bij de elektronische en papieren verwerking om samen, vanuit een gemeenschappelijke visie én vanuit onze gezamenlijke wil om kwaliteitsvolle dienstverlening aan te bieden, de verwerking van persoonsgegevens van onze correct te laten verlopen.
Dit gegevensbeschermingsbeleid gaat dieper in op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van en meer in het bijzonder, de informationele privacy. Dit beleid dient als norm voor het verwerken van de persoonsgegevens van onze cliënten en hun verzekerden. Tevens kan het aangewend worden voor audit en controle.
2 Toepassingsgebied
OsteopatenpraktijkHZ bepaalt bij aanvang van een arbeidsovereenkomst tot welke applicaties en met welke rechten de medewerker toegang mag krijgen.
Patiënteninformatie:
– Patiëntenzorg: Het stellen van een diagnose, het verstrekken van (medische, paramedische, verpleegkundige en psycho-sociale) zorg of behandelingen aan de betrokkene of een verwant of het beheer van de dienstverlening, in het belang van de betrokkene.
– Patiëntenregistratie: Het registreren van gegevens van cliënten voor interne door de overheid opgelegde doeleinden, evenals voor onderzoeks- behandelings- en beleidsdoeleinden, evenals het opvolgen van de prestaties van cliënten met het oog op facturering;
– Geneesmiddelen en natuurfarmaceutische remedies: Verwerkingen met betrekking tot de opvolging van geneesmiddelen en posologie.
– Patiëntenadministratie en zorgkwaliteit: Verzameling en verwerking van alle gegevens met betrekking tot medische en paramedische diagnostische en therapeutische praktijken toegediend aan de cliënten met als doel de zorgkwaliteit te verbeteren.
– Klachtenbehandeling: Het registreren van persoonsgegevens van cliënten en/of hun vertrouwenspersonen teneinde te kunnen bemiddelen bij de aangebrachte klachten. Het registreren van klachten.
Personeelsinformatie:
– Alle medewerkers die in de uitoefening van hun functie in contact komen met persoonlijke gegevens, en in het bijzonder de HR medewerkers die met personeelsgegevens in contact komen, zullen een confidentialiteitsclausule ondertekenen als addendum aan hun contract.
– Alle sollicitanten, vrijwilligers, stagiaires die met personeelsgegevens in contact komen, zullen een confidentialiteitsclausule ondertekenen als addendum.
3 De organisatie van gegevensbescherming
Als verantwoordelijke voor de verwerking, ligt de bevoegdheid van dit beleid bij OsteopatenpraktijkHZ , vertegenwoordigd door Eddy Gysbrechts en Chris Degens. Zij zijn verantwoordelijk voor het formuleren en vaststellen van, en het toezien op, de naleving van de beleidsprincipes binnen de praktijk.
Verantwoordelijke uitvoerder
Eddy Gysbrechts en Chris Degens fungeren als beslissingsverantwoordelijken voor de gegevensbescherming. Zij zijn bevoegd om beslissingen te nemen die betrekking hebben op volgende aspecten:
richtlijnen.
De medewerker
Iedereen (intern of extern) die gegevens verwerkt (bijvoorbeeld inkijkt, registreert, wijzigt, …), doet dit volgens de beleidsprincipes uit deze beleidsvoorschriften. De gebruiker verwerkt gegevens in overeenstemming met de discretieplicht, en conform volgende principes:
ICT-medewerker of key user
De ICT-medewerker of key user zijn, bovenop de verantwoordelijkheden voor de gebruiker, verantwoordelijk voor:
ICT-leverancier
De ICT-leverancier heeft dezelfde verantwoordelijkheden als deze van een ICT-medewerker. Bijkomstig:
Streeft de leverancier een transparant gegevensbeschermingsbeleid na door te communiceren over het eigen actuele veiligheidsniveau en bij de afhandeling van veiligheidsincidenten.
4 Scope van het gegevensbeschermingsbeleid
Dit beleid is van toepassing voor de gehele levensduur van informatie binnen OsteopatenpraktijkHZ, van het verkrijgen van informatie tot de uiteindelijke verwijdering van informatie binnen de organisatie.
Dit beleid geldt voor heel de praktijk :
Voor bepaalde domeinen of processen binnen de praktijk kunnen aanvullende richtlijnen of procedures worden uitgewerkt die in detail omschrijven welke maatregelen genomen worden om het gewenste niveau van gegevensbescherming te bereiken. Dit beleid is de kapstok waar alle andere richtlijnen of procedures onder vallen.
Gezien de belangrijke rol van de ICT-leveranciers bij het opzetten van de ICT-omgeving om gegevens te verwerken, legt het beleidshandboek hiervoor ook de beleidsprincipes vast.
5 Welke persoonsgegevens verzamelen en verwerken wij ?
Wij verzamelen en verwerken gegevens over u wanneer u als patiënt op onze diensten als zorgvestrekker een beroep doet, of wanneer u op een andere manier met ons contact opneemt.
Bent u leverancier, dan worden uw gegevens of deze van uw contactpersonen verwerkt in het kader van deze activiteiten. Verder worden uw gegevens, als klant of als leverancier, verwerkt bij het opmaken van facturen en andere boekhoudkundige documenten. In sommige gevallen verwerken wij uw gegevens met de bedoeling u onze diensten voor te stellen (direct marketing).
De gegevens die wij verwerken betreffen de gegevens die u ons meedeelt en die wij nodig hebben voor de uitvoering van de producten of diensten waarvoor u op ons beroep doet. Meestal geeft u ons die gegevens rechtstreeks door, maar het is ook mogelijk dat wij die gegevens verkrijgen via andere partijen.
Wij verzamelen deze gegevens zowel wanneer u onze papieren formulieren invult als wanneer u dat elektronisch doet.
6 Voor welke doeleinden verzamelen en verwerken wij gegevens?
De in artikel 5 vermelde gegevens verzamelen wij voor uw zorgbehandeling.
7 Bewerkers van patiëntenbestanden en hun bevoegdheden
Alle werknemers en medewerkers van OsteoptenpraktijkHZ die voor de uitvoering van hun taken toegang nodig hebben tot persoonsgegevens die de gezondheid betreffen, zijn ertoe gehouden het vertrouwelijk karakter van de betrokken gegevens strikt in acht te nemen.
De volgende personen zijn belast met de bewerking van de persoonsgegevens van patiënten, binnen de perken van hun opdracht en de doeleinden eigen aan deze opdracht:
– De zorgverstrekkers zijn verantwoordelijk voor de verzameling en de verwerking van de persoonsgegevens van de patiënten en stellen de verwerkingsmodules op van de patiëntenbestanden waarvoor ze respectievelijk verantwoordelijk zijn.
– De personeelsleden van het medisch secretariaat en medische administratie staan in voor het verwerken van de persoonsgegevens in de patiëntenbestanden. Er is aandacht voor het doorsturen van attesten, verslagen, …. Deze kunnen enkel naar de patiënt zelf worden verstuurd, of naar die zorgverstrekkers die de patiënt schriftelijk heeft doorgegeven.
– De personeelsleden van de dienst ICT staan in voor de technische verwerking van persoonsgegevens tot geanonimiseerde gegevens met het oog op door de overheid opgelegde doeleinden. Daarnaast komen zij in contact met persoonsgegevens in het kader van probleemoplossende werkzaamheden, interne efficiëntieverhoging of gelijkaardige toepassingen.
8 Interne en externe raadpleging van de patiëntenbestanden, rechten en plichten van de bewerkers
8.1 Intern
8.2 Extern
Binnen het kader van art. 7, lid 4 W.B.P.L. zijn volgende categorieën van instanties gerechtigd tot het verkrijgen van gegevens uit de patiëntenbestanden:
9 De aard van de verwerkte gegevens en de wijze waarop ze verkregen worden
De aard van de gegevens zijn als volgt vastgelegd:
10 Het beheer van risico’s
Alle nodige voorzieningen worden getroffen ter bevordering van de juistheid en volledigheid van de opgenomen gegevens. Tevens worden de nodige technische en organisatorische maatregelen getroffen ter beveiliging van de patiëntenbestanden tegen verlies of aantasting van de gegevens en tegen ongeoorloofde kennisneming, wijziging of verstrekking daarvan.
Indien van toepassing zal er een summiere risicoanalyse uitgevoerd worden.
11 Bewaartermijnen
Met inachtneming van eventuele wettelijke voorschriften geldt, te rekenen vanaf het laatste ontslag of de laatste behandeling van de patiënt, voor de persoonsgegevens die identificatie toelaten, een bewaartermijn van:
– 10 jaar voor de facturatiegegevens uit de patiëntenbestanden die dienen als boekhoud-kundig verantwoordingsstuk;
– 30 jaar voor de medische gegevens;
– 5 jaar voor alle andere gegevens uit de patiëntenbestanden;
Indien de bewaartermijn is verstreken, worden de betreffende persoonsgegevens uit de bestanden verwijderd en vernietigd, binnen een termijn van één jaar..
Vernietiging blijft evenwel achterwege wanneer:
– de bewaring vereist is op grond van een wettelijk voorschrift;
– de bewaring redelijkerwijze belangrijk wordt geacht vanuit medisch oogpunt, vanuit de levensverwachting van de patiënt, of vanuit de verdediging van zijn rechtmatige belangen of die van zijn rechtverkrijgenden;
– over de bewaring overeenstemming bestaat tussen de patiënt en de zorgverstrekker
Indien betreffende gegevens zodanig bewerkt zijn dat herleiding tot individuele personen redelijkerwijze onmogelijk is, kunnen zij in geanonimiseerde vorm bewaard blijven.
12 Rechten en mogelijkheden van verweer van de patiënt in het kader van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer
De patiënt heeft het recht m.b.t. gegevensverwerking kennis te krijgen van:
– het al dan niet bestaan van verwerkingen van op hem betrekking hebbende gegevens
– de doeleinden van deze verwerkingen
– de categorieën gegevens waarop deze verwerkingen betrekking hebben
– de categorieën ontvangers aan wie de gegevens worden verstrekt
– de gegevens zelf die worden verwerkt en alle beschikbare informatie over de oorsprong van die gegevens tenzij de inzage van deze gegevens via de wet van het recht op inzage worden uitgesloten.
Eenieder mag zich kosteloos en zonder enige motivering verzetten tegen het ver-werken van gegevens met het oog op direct marketing.
Bij de verzameling van persoonsgegevens die op de patiënt betrekking hebben, wordt deze omtrent de in art. 4 W.B.P.L. vermelde topics geïnformeerd via de website www.osteopatenpraktijkHZ.be
13 Beleidsdoelstellingen voor gegevensbescherming
OsteopatenpraktijkHZ als verwerker van de gegevens van haar cliënten :
Zowel naar de betrokken cliënten, als naar de toezichthouders. De gevoerde communicatie is eerlijk, eenvoudig toegankelijk en begrijpelijk. Het transparantieprincipe is ook van toepassing wanneer de persoonsgegevens worden uitgewisseld.
14 Inwerkingtreding en wijzigingen
Deze versie van het privacybeleid treedt in werking op 1 mei 2024.
Wij behouden ons het recht voor om dit privacy beleid indien nodig te updaten. Eventuele wijzigingen zullen via de website aan de gebruikers worden gecommuniceerd.
Powered by Crossuite